Projekty UE

2021-09-02

Umowa na budowę terminalu przeładunkowego w Woli Baranowskiej podpisana!

Spółka PKP LHS podpisała umowę na wykonanie projektu i przebudowę terminalu przeładunkowego na stacji Wola Baranowska. Nowa inwestycja zwiększy ilość towarów przewożonych koleją redukując tym samym udział transportu drogowego i jego negatywny wpływ na środowisko. Inwestycja poprawi dostępność transportową i przeładunkową województwa podkarpackiego. 

2 września 2021 roku Spółka PKP LHS podpisała umowę na projekt i realizację terminalu przeładunkowego zlokalizowanego pomiędzy miejscowościami Zawiejów i Knapy. Prace wykona konsorcjum firm Torkol (lider), Poleko Budownictwo oraz Infrares. Finansowana częściowo ze środków Unii Europejskiej przebudowa zwiększy możliwości przeładunkowe i poprawi skomunikowanie województwa podkarpackiego. 

W ramach inwestycji powstanie terminal przeładunkowy umożliwiający również obsługę przewozów intermodalnych. Nowy plac przeładunkowy będzie miał powierzchnię ponad 40 tys. m2. Przebudowany zostanie również 5-kilometrowy układ torowy, droga dojazdowa i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także infrastruktura telekomunikacyjna, energetyczna i wodno-kanalizacyjna. Terminal zostanie wyposażony w specjalistyczny sprzęt przeładunkowy. Rozbudowa znacząco poprawi bezpieczeństwo podczas przeładunku, a nowe rozwiązania sprzyjać też będą ochronie środowiska – zmniejszenie natężenia ruchu w transporcie drogowym pozwoli na redukcję emisji spalin do atmosfery, a także obniży poziom hałasu. 

– Przebudowa stacji Wola Baranowska ma kluczowe znaczenie dla całego regionu oraz dla ruchu międzynarodowego. Inwestycja pozwoli na zwiększenie wydajności obsługi towarów masowych ze Wschodu, a także usprawnienie eksportu towarów na Wschód. Nowy terminal nie tylko umożliwi jeszcze efektywniejsze wykorzystanie potencjału gospodarczego i społecznego naszego województwa, ale także zapewni zrównoważony rozwój infrastruktury kolejowej z zachowaniem najwyższych standardów ekologii – podkreśla Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP LHS. 

Inwestycja jest elementem szerszej strategii rozwoju transportu kolejowego i intermodalnego. To także konsekwencja rosnącego zainteresowania transportem międzynarodowym i przewozem towarów drogą lądową po Nowym Jedwabnym Szlaku. W 2020 roku, pomimo ograniczeń spowodowanych pandemią koronawirusa, na nowej trasie z Xi’an do Sławkowa Spółka PKP LHS uruchomiła 40 pociągów, przewożąc łącznie 3 060 TEU. Rekordowy czas przejazdu z Polski do Chin, który wynosi 12 dni sprawia, że na dalszy rozwój linii 65 czekają już przedsiębiorcy w kraju i zagranicą. 

Budowa terminalu przeładunkowego w Woli Baranowskiej jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Podkarpackiego.


Przeczytaj także:

Zobacz również

  • PKP SA
  • Middle Corridor
  • Fundacja PKP
  • AEO
  • Kultura Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym
  • GMP+

©2024 PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.

Projekt i wykonanie: NetPartners