Projekty UE

2021-05-31

PKP LHS z dofinansowaniem na budowę terminalu w Woli Baranowskiej

PKP LHS otrzymała zgodę Komisji Europejskiej na dofinansowanie inwestycji w Woli Baranowskiej. Budowa terminalu przyczyni się do poprawy infrastruktury przeładunkowej w województwie podkarpackim oraz pozwoli zwiększyć ilość towarów transportowanych koleją. Całkowita wartość projektu to blisko 60 mln zł.

Celem inwestycji jest zwiększenie udziału towarów przewożonych koleją, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko w wyniku przeniesienia ruchu towarowego z dróg na tory oraz poprawa dostępności transportowej i przeładunkowej województwa podkarpackiego.

– To kolejny terminal na linii szerokotorowej, który zwiększy nasze możliwości przeładunkowe i poprawi skomunikowanie województwa podkarpackiego. Dzięki dogodnemu położeniu, w pobliżu ważnych szlaków kolejowych i drogowych zakłady przemysłowe, przedsiębiorstwa i cała gospodarka zyskają nowy impuls do rozwoju – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. 

W ramach inwestycji powstanie w pełni funkcjonalny terminal przeładunkowy przystosowany również do obsługi przewozów intermodalnych. Nowy plac przeładunkowy będzie miał powierzchnię ponad 40 tys. m2. Przebudowany zostanie również układ torowy, droga dojazdowa i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także infrastruktura telekomunikacyjna, energetyczna i wodno-kanalizacyjna. Ponadto, terminal zostanie wyposażony w sprzęt przeładunkowy.  

Oprócz kontenerów, PKP LHS przewiduje także przeładunek towarów nieskonteneryzowanych m.in. węgla, minerałów, materiałów budowlanych, drewna, nawozów, szkła i wyrobów ceramicznych. Terminal będzie wykorzystywany również do obsługi magazynowej, celnej, inspekcji i usług pomocniczych.

– Jestem zadowolony, że dzięki wspólnemu wysiłkowi udało się przekonać Komisję Europejską do tego projektu, którego realizacja znacząco przyspieszy rozwój województwa. Na powstanie terminalu czeka wiele firm i wielu mieszkańców Podkarpacia. Będzie to okno na Wschód, na czym, jestem przekonany, skorzystają mieszkańcy i cały region – powiedział europoseł Tomasz Poręba.

– To znakomita wiadomość. Bardzo zależało nam na tym projekcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, bo wpisuje się w inwestycje kolejowe, w których uczestniczymy jak choćby modernizacja pobliskiej linii nr 25. Zainteresowanie międzynarodowym transportem kolejowym rośnie, więc jestem przekonany, że inwestycja w Woli Baranowskiej z pewnością zwiększy potencjał gospodarczy Podkarpacia – dodał marszałek Władysław Ortyl. 

Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej zarządca terminala zapewni zainteresowanym podmiotom dostęp do planowanej infrastruktury na niedyskryminujących i przejrzystych warunkach rynkowych.

Całkowity koszt projektu wyniesie około 60 mln zł, przy czym pomoc publiczna ze środków podkarpackiego programu operacyjnego wyniesie 16,8 mln zł, czyli 40,35% wydatków kwalifikowanych. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Podkarpackiego.

Budowa terminala jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie międzynarodowym transportem kolejowym. W ciągu roku na nowej trasie z Xi’an do Sławkowa Spółka PKP LHS uruchomiła 40 pociągów, przewożąc łącznie 3 060 TEU. Brak konieczności przeładunku na granicy oraz dedykowana do transportu towarowego linia szerokotorowa umożliwiają osiągnięcie rekordowej prędkości przejazdu: ok. 12 dni z Xi’an do Euroterminala Sławków. W grudniu 2020 r. uruchomione zostało kolejne połączenie z Chongqing.


Przeczytaj także:

Zobacz również

  • PKP SA
  • Middle Corridor
  • Fundacja PKP
  • AEO
  • Kultura Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym
  • GMP+

©2024 PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.

Projekt i wykonanie: NetPartners