Wydarzenia

2019-05-14

Nowa szansa dla polskich eksporterów żywności wybrzmiała podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego

W 2017 roku wartość eksportu z Polski do Chin wyniosła 2,6 mld dolarów, z czego coraz istotniejszy jest eksport żywności. Najważniejszym spożywczym towarem eksportowym były produkty mleczne i mięso drobiowe.

Piotr Kulikowski, Prezes Zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa powiedział, że Chiny są skazane na import żywności, należy tylko zadać pytanie kto tę żywność będzie dostarczał. Dostęp do rynku chińskiego jest regulowany poprzez licencjonowanie dostępu producentów żywności. Do eksportu drobiu uprawnionych jest tylko pięć zakładów z Unii Europejskiej i wszystkie pięć jest zlokalizowanych w Polsce.

– Dzięki podpisanym niedawno porozumieniom z chińskimi partnerami, przedstawiciele branży spożywczej będą mogli skorzystać z korytarza południowego (TMTM), który pozwala eksportować żywność do Chin omijając rosyjskie embargo. Pozwala to na transport szybciej niż drogą morską, a taniej niż drogą lotniczą – podkreślił Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa podczas debaty „Forum współpracy gospodarczej Polska-Chiny”.

O konieczności wykorzystania położenia geograficznego Polski, w kontekście starań innych krajów o uruchomienie alternatywnych korytarzy transportowych omijających Polskę, Mirosław Antonowicz, Członek Zarządu PKP S.A. zadeklarował, że prowadzone są prace mające na celu utworzenie nowych przejść granicznych, a PKP LHS pracuje nad analizą wydłużenia i elektryfikacji linii szerokotorowej.

– Ukraina leży na najkrótszej drodze przewozów z Chin do Europy. Jednocześnie mamy do czynienia z rywalizacją o to, żeby jak najwięcej towarów było transportowanych przez poszczególne kraje. Powinniśmy wykorzystać tę szansę i jak najwięcej towarów skierować do Europy przez Polskę. –  powiedział Dariusz Sikora, Członek Zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa w czasie dyskusji panelowej „Logistyka pomiędzy Europą a Azją”.

Linia szerokotorowa prowadząca od Hrubieszowa do Sławkowa daje wiele atutów – umożliwia skrócenie czasu transportu i obniżenie kosztów dzięki możliwości przewozu towarów bez konieczności przeładunku na granicy. Ponadto LHS jest linią stricte towarową, gdzie możliwe jest prowadzenie długich pociągów, o długości nawet do 950 metrów. Dodatkową zaletą linii szerokotorowej jest Euroterminal Sławków, wyspecjalizowany terminal do przeładunku kontenerów i najdalej na zachód wysunięty punkt linii szerokotorowej.


Przeczytaj także:

Zobacz również

  • PKP SA
  • Middle Corridor
  • Fundacja PKP
  • AEO
  • Kultura Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym
  • GMP+

©2024 PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.

Projekt i wykonanie: NetPartners