Wydarzenia

2018-01-25

Inwestycje spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa z Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Inwestycje spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa otrzymały finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Umowę podpisano dzisiaj w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju (MIiR). PKP LHS otrzymało z EBI kredyt w wysokości 121 mln zł na inwestycję wartą blisko 300 mln zł.  

– Nasze ministerstwo powstało między innymi po to, by zwiększyć poziom inwestycji w Polsce. To, że nasz kraj umie korzystać z funduszy unijnych, jest powszechnie wiadome. Jednak UE kładzie coraz większy nacisk na finansowanie zwrotne. Dzisiejsze umowy pokazują, że podmioty z Polski są przygotowane do sięgnięcia po takie finansowanie– powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński

– Cieszymy się, że Europejski Bank Inwestycyjny finansuje w ramach „Planu Junckera” projekt, którego celem jest poprawa prędkości i bezpieczeństwa transportu kolejowego, mający również pozytywny wpływ na handel i wzrost gospodarczy w południowej Polsce. Modernizacja tego szlaku kolejowego ze Śląska do granicy ukraińskiej, służącego całemu regionowi, pomoże również osiągnąć cele spójności, które leżą u podstaw Unii Europejskiej i EBI – stwierdził Vazil Hudák, wiceprezes EBI. 

Polska dobrze wykorzystuje fundusze unijne, szczególnie w obszarze szeroko rozumianego transportu. Cieszy nas, że ważne inwestycje uzyskują wsparcie instytucji europejskich – ocenił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel

– Będzie szybciej i bezpiecznej. To ważne, bo linia ma duże znaczenie gospodarcze, szczególnie dla handlu z Ukrainą. To projekt, który wpisuje się zarówno w wizję rozwoju Polski Wschodniej, reindustrializacji Śląska i obszaru dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego, jak również budowy Nowego Jedwabnego Szlaku – skomentował Jerzy Kwieciński

Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć przepustowość linii. 59 mln zł w projekcie zostanie przeznaczonych na przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze, rozbudowę stacji Hrubieszów, budowę nowej mijanki Zamość Majdan. Około 184 mln zł wyniesie koszt budowy kabla światłowodowego, instalacji sygnalizacji przejazdowej oraz rozbudowy komputerowego systemu sterowania. Projekt przewiduje również zakup maszyn dedykowanych do prac torowych na linii o rozstawie 1520 mm.

– Cieszę się, że Europejski Bank Inwestycyjny docenił strategię rozwoju naszej spółki, która do 2025 roku przewiduje realizację planu inwestycyjnego o wartości ponad 800 milionów złotych. Pozwoli nam to zwiększyć przepustowość i skorzystać z rosnącego potencjału Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki inwestycjom podniesiemy bezpieczeństwo pracowników i przyspieszymy transport towarów ze Śląska do granicy z Ukrainą – mówi Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.


Przeczytaj także:

Zobacz również

  • PKP SA
  • Middle Corridor
  • Fundacja PKP
  • AEO
  • Kultura Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym
  • GMP+

©2020 PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.

Projekt i wykonanie: NetPartners