Wydarzenia

2017-06-06

Polska skorzysta na rozwoju tranzytu przez Kazachstan dzięki trasie TMTM

Zarząd PKP LHS przedstawił w Katowicach, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, możliwości rozwoju wymiany handlowej za pośrednictwem trasy TMTM – jednej z odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku. Trasa pozwala na transport towarów koleją z Chin do Europy Zachodniej. Dzięki modernizacji LHS i potencjałowi Euroterminala w Sławkowie, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie, Polska i Śląsk mogą skorzystać na rozwoju wymiany handlowej.

– ­Transport kontenerów rośnie u nas w tempie kilkudziesięciu procent rocznie – mówi Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która współtworzy trasę TMTM. – Dzięki uruchomieniu nowej stacji przeładunkowej Dostyk, położonej w Kazachstanie, przy samej granicy z Chinami oraz dzięki realizowanym przez nas inwestycjom na linii szerokotorowej liczymy, że przewozy te będą nadal wzrastały. Skorzystają na tym nie tylko spedytorzy i przewoźnicy, ale również budżet państwowy, ponieważ to do Polski trafią opłaty celne z importu towarów tym szlakiem – dodaje Prezes Zbigniew Tracichleb.

Szlak TMTM prowadzi z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski, a w Polsce 400-kilometrowym „szerokim” torem do stacji Sławków LHS przy której zlokalizowany jest „Euroterminal Sławków”, najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na tej trasie. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie.

– ­Polska jest dla nas bardzo ważnym partnerem, nie tylko ze względu na położenie geograficzne, ale również znakomitą infrastrukturę – mówi Dyrektor GR Logistics & Terminals, Levan Sulaberidze.

Jak wynika z analiz kolei gruzińskich i kazachskich, w 2017 roku szlakiem TMTM przejedzie ok. 250 pociągów intermodalnych, a liczba kontenerów z Chin do Europy w tranzycie przez Kazachstan wzrośnie 10-krotnie tj. do 800 tys. w 2020 roku. Co istotne, transport kolejowy jest szybszy i bezpieczniejszy niż transport morski.


Przeczytaj także:

Zobacz również

  • PKP SA
  • Middle Corridor
  • Fundacja PKP
  • AEO
  • Kultura Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym
  • GMP+

©2020 PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.

Projekt i wykonanie: NetPartners